sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Jassoo...
Tutustuin muiden blogeihin ja löysin paljon samoja asioita kuin minulla. Myös paljon uutta opin avoimuudesta.
Käytäntöön vien paljonkin, jos mahdollista.

Erään blogin pitäjän kommentti oli sama, jonka totesin itsekin tutustuessani samaan teokseen kuin hänkin, eli Viestinnästä tietoon- tiedon luominen työyhteisössä. Tämä johtopäätös oli:
"Hyvä johtaja osaa kuunnella, keskustella ja perustella päätöksensä. Kuuntelu ja keskustelu on todella vaikeaa ilman toimivaa vuorovaikutusta."
Tämä on tärkeä pointti, jonka työelämään vien varmasti. Toimivaa vuorovaikutusta ei ikinä voi toitottaa tai kaupitella liikaa!!!

Samoin seuraava kommentti, joka jäi mieleeni erään blogista, on että:

Johtaminen on kommunikointia ja vuorovaikutusta, se on viestintää, aivan samoja asioita, jotka mielletään osaksi sosiaalista mediaan.
(Liisa Veikkolaisen blogi)
Edelleenkin toimivaa vuorovaikutusta pidettiin tärkeänä, kuten monen muunkin blogissa.
Tutustuin työterveyslaitoksen tutkimukseen dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Se on mielestäni erittäin hyvä ja ajankohtainen tutkimus. Päätin toteuttaa niitä työelämässäni taatusti. Mikäli en kaikkia osa-alueita niin ainakin suurinta osaa mahdollisuuksien mukaan. Seuraan tutkimusta mielenkiinnolla, sekä sen tuloksia.
Suosittelen jokaiselle tutustua tähän! Laitan tähän suoran lainauksen siitä, ja se mielestäni avaa tätä tutkimusta todella hyvin.
Tutkimusohjelman tavoitteena on luovuus-, innovaatio-, oppimis-, motivaatio- ja johtamisteorioita yhdistämällä luoda dialogisen johtamisen viitekehys, johon nojautuen voidaan paikantaa luovuuden ja innovatiivisuuden edellytyksiä, esteitä ja edistäjiä. Työpaikkojentoimintaympäristöjen muuttuessa kiihtyvällä vauhdilla erilaisten kokemus- ja osaamistaustojen omaavien työntekijöiden osallistuminen toimintojen, tuotteiden ja palvelujen uudistamiseen on tullut yhä tärkeämmäksi organisaatioiden tavoitellessa kestävää kilpailuetua. Dialogisen johtamisen keskeisiä periaatteita ovat arvostava vuorovaikutus, kuuntelu ja osapuolten tasavertainen osallistuminen toiminnan kehittämiseen. Tavoitteena on kannustaa koko henkilöstöä käyttämään ja kehittämään asiantuntemustaan innovaatiotoiminnan hyväksi. Lisäksi dialogisella johtamisella pyritään hyödyntämään myös asiakkaiden ja muiden sidosryhmien näkemyksiä ja asiantuntemusta innovaatiotoiminnassa.
Mielestäni tässä dialogisessa johtamisessa on paljon hyviä asioita ja tämä jos mikä edistää avoimuutta työpaikoilla sekä myös asiakkaiden näkökulmasta. Näistä,  kuten jo mainitsin, otan mahdollisimman paljon komponentteja esimiehenä toimimiseen työkentällä.
Tässäpä minun mietteitäni tässä johtamisen mallien valtameressä. Omakseni koen tämän dialogisen johtamisen mallin.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Huotari, M-L, Hurme, P & Valkonen, T. Viestinnästä tietoon - Tiedon luominen työyhteisössä. 2005. 1. painos. Helsinki: WSOY. [viitattu 13.3.2016].

 
Työterveyslaitoksen tutkimus: Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Saatavilla:


1 kommentti:

  1. "Dialogisen johtamisen keskeisiä periaatteita ovat arvostava vuorovaikutus, kuuntelu ja osapuolten tasavertainen osallistuminen toiminnan kehittämiseen."
    Olen samaa mieltä ja toivon, että joskus pääsen asiaan vaikuttamaan.

    VastaaPoista